Bakkertjesopdefiets3.reismee.nl

Een en twintigste dag. Fiesch

We zijn de dag begonnen met de spullen tot 2 pakketten samen te pakken
Ze worden door de hoteleigenaar naar het station gebracht en zo zijn we dit keer voor het vervoer maar 20 euro kwijt.
We zitten al in Sedrun dus hebben we al een klein beginnetje van de Oberalppass gedaan. Het is weer prachtig zonnig weer! We nemen alle warme kleding mee en beginnen vroeg aan dekking van de pass. Er is gelukkig niet veel verkeer en we rijden eerst langste stukken de berg op en dan komen de haarspeldbochten!! We gaan langzaam maar gestaag naar boven en tussendoor genieten we van alle mooie natuur om ons heen. We blijven genieten van de prachtige hoge bergen !!!!!!
Boven op deze pass staat een replica van de Vuurtoren zoals die ook in Rotterdam staat. Hier boven op deze Alp ontspringt de Rijn en in Rotterdam mondt deze weer uit in de Noordzee. We hadden al gelezen dat zodra de vuurtoren in zicht is, je weet dat je bijna op de top bent
We gaan boven uitpuffen en zitten heerlijk een tijdje in de zon aan de koffie en strudel. Dan gaan we naar beneden, het is meteen weer ijzig koud en we trekken alle warme kleding weer aan en dit keer ook de overschoenen! Dat scheelt echt veel!
We dalen daarna af tot het station in Andermatt waar we de bagage gaan oppikken. Eigenlijk willen we op dit station meteen de trein nemen naar Oberwald, wat aan de andere kant van de Furkapass ligt. De dame achter het loket adviseert ons echter om 10 km verderop in Realp de Autotrein te nemen. Dat scheelt ruim 50,-

We fietsen naar Realp en kopen gauw een kaartje en daar komt de trein al aan! We hebben ons lesje geleerd en willen meteen naar de voorste wagon fietsen over het perron. Maar hier gaat dat weer anders. We moeten meteen op de trein met de fiets en dan over het autogedeelte al fietsend naar de voorste wagon fietsen. Het is even een gehobbel maar het gaat. De trein vertrekt en we gaan bijna meteen de tunnel in en die duurt 35 minuten! De tunnel is 25 kilometers lang. Na de tunnel rijden we de fietsen de wagon weer uit en moeten dan van het autogedeelte afrijden naar het perron. Je hebt daar ongeveer 50 meter gelegenheid voor. Ar gaat uit de wagon meteen de bocht om en probeert zijn fiets met bagage tussen twee paaltjes door te wurmen wat godv...niet makkelijk gaat! Hij is me daar aan het wroeten en duwen!! Ik ga naast het paaltje, waar dus een zee van ruimte is gewoon het perron op en vraag aan Ar waarom hij zo moeilijk doet?

We gaan in de loop van de middag even wat eten en Ar besteld in zijn beste Duits: ein cola und ein pommes frites gerne". We hadden geen slimme dame die de bestelling opnam want die vroeg : wollen sie nur 1 stengel??? Nou antwoorde Ar," doe maar een portie"!! En naar mij: pff 1 stengel wat dom , ziet ze niet dat we op de fiets zijn ofzo????
We worden er melig van! Alle klimmen zijn nu achter de rug en we gaan nu, denken we , het 65+ pad op. Volgens de beschrijving in de gids worden de komende dagen alleen maar dalen of helemaal vlak. Tot aan Geneve! Relaxte dagen dus voor de boeg!! We hebben tot nu toe best af en toe pittige routes gehad, dus nu even lekker een paar dagen " uitfietsen" en dan naar huis!
Het is lekker warm weer en hopelijk blijft dat nog even.
We gaan kijken hoever we komen vandaag en omdat het alleen maar dalen is willen we eigenlijk meteen even een hotel boeken. In Brig denken we ongeveer. Of, zitten we te bedenken, zullen we maar eerst kijken hoe het loopt en kijken wanneer we het zat zijn? Het is wel erg lekker warm weer, geen wind, bergafwaarts dus wie weet waar we belanden. Goede keus blijkt even later want het fietspad begint als keurig asfalt pad maar na een paar kilometer gaat het over in keien en grind. En evengoed fanatiek klimmen en erge rommelige afdalingen. Vooral de korte klimmen zijn super steil! Brig gaan het niet worden vandaag!
We stoppen in Fiesch waar we een hotel viabooking.comvinden en waar een Nederlander de manager blijkt te zijn. We krijgen eerst even koffie en een biertje en zitten nog een tijdje lekker in de zon!
Vanuit onze kamer, eenvoudig maar prima, kijken we precies op een klein besneeuwd driehoekje van de Eiger. We zitten hemelsbreed niet ver bij Grindelwald vandaan.
We dachten dat we hier ook konden eten zoals op de site vanbooking.combeloofd was maar helaas is sinds deze week de keuken voor het avondeten voor dit seizoen verder gesloten. Er is een supermarkt aan de overkant en dat biedt een goed alternatief!
We halen vers gebakken broodjes, wat kaas, drinken en een kipsalade.
We gaan vanavond nog maar even extra goed de gids doornemen!