Bakkertjesopdefiets3.reismee.nl

Negentiende dag. Albulapass en Filisur

We hebben de bagage bij de receptie van het " hotel" afgegeven met de envelop voor de chauffeur. Het fietst heerlijk zonder bagage. Superlicht!!
We fietsen door het dorp naar Madulain en dan naar La Punt waar de pass begint.
Het is best wel koud dus we hebben handschoenen aan ,de beenstukken en de dikke fietsjacks. Kom maar op met die pas!!
De zon is nog achter de berg verscholen dus we rijden nog in de schaduw en het is echt koud. We beginnen aan de pass. Het is meteen aanpoten geblazen maar het gaat best goed. Het voordeel van de haarspeldbochten bochten is dat je iedere keer van bocht naar bocht rijdt en is veel beter dan een hele lange rechte klimmende weg. Na een paar kilometer puffen we even uit en komen we langzaam in het zonnige gedeelte. Het wordt meteen flink warm en er kan een jack uit. Ik probeer zoveel mogelijk in een ritme te fietsen en zo langzaam maar gestaag door te dieselen. En dat lukt aardig! Ar rijdt in een heel ander ritme en je moet zoveel mogelijk je eigen tempo en ritme rijden anders rijdt je je helemaal kapot.
We komen langzaam boven de boomgrens en wat een pracht weg is dit weer !!! Wat een Imposante bergen om ons heen met besneeuwde toppen ! en als je omkijkt en ziet waar je vandaan bent gefietst, dan klim je toch best wel snel!
Dan gaat de weg naar de ander kant van de berg en is het uitzicht weer heel anders, de bergen zijn minder groen. Het zijn echte grijze grillige toppen!!
We gaan best goed en na ongeveer twee uur hebben we de top al bereikt!
Wat zijn we blij dat we de bagage niet mee hoefden te sjouwen; dat scheelde echt enorm veel!
En dan is er een berghutje met koffie en apfelstrudel!! En dat in een lekker warm zonnetje! Topdag!!!
We horen van de eigenaar dat we echt mazzel hebben vandaag. Gister was het helemaal nevelig, grijs en koud en eergisteren ook en toen waaide het zo hard dat de stoelen van het terras aan de andere kant van de weg lagen! Tijdens de daling zien we de beroemde trein over de wasserbrug rijden. Wat een mooi plaatje!

De afdaling is bijna 27 km en eindigt op 500 meter voor het hotel wat we voor vannacht geboekt hebben! De afdaling is erg mooi maar de weg is een stuk smaller en het is goed opletten en het is bere bere bere koud! En we zijn blij als we in een dorpje belanden waar we twee houten bankjes in de zon zien. Daar gaan we even zitten en we worden weer een klein beetje warm!
Naast ons staat een deel van een trein en daarin is een winkeltje gemaakt met allerlei zelfgemaakte spullen: yoghurt, verschillende soorten jam en kazen en allerlei worst en vlees enz enz. Ook zakjes met kruiden en daarop zitten briefjes met recepten. Wat jammer dat we niets mee kunnen nemen!!! Ook is er een brievenbusje waar kassa op staat geschreven en een rekenmachine. Indien je niet gepast kunt betalen kun je een paar huisjes verderop aanbellen voor wisselgeld.
We zijn inmiddels weer opgewarmd en zakken verder af naar het hotel. Daar wacht keurig al onze bagage! We krijgen bij het hotel een pasje met kortingskaarten voor de bergbahn naar Davos en we krijgen kortingskaarten voor het zwembad wat 2 km verderop ligt en dampende bron zwavelbaden heeft in de buitenlucht. Het is nog maar twee uur dus dat zwembad lijkt ons een goed plan!
Als we later het zwavelbad water inlopen is de temperatuur 34 graden! Meer dan heerlijk en je kunt zo van het binnenbad naar het buitenbad zwemmen. Van het zwavel merk je, behalve af en toe de lucht ervan, niet veel.
We blijven er een paar uur en gaan dan weer naar het hotel en terwijl bij het inchecken was verteld dat het restaurant van het hotel vandaag gesloten zou zijn, zien we mensen buiten op het terras zitten. De zon schijn nog lekker op het terras en wij vragen of het restaurant toch open is vanavond, en dat blijkt inderdaad het geval. Wat een super dag hebben we gehad vandaag!!

Agnita

Kijk dat klinkt goed. Lekker wellnessen. Bikkels zijn jullie.
Geniet er van, en tot later. Xxx