Bakkertjesopdefiets3.reismee.nl

Vijfde dag. Enns

Het was een rumoerig nachtje. Het casino was tot zeker drie uur 's nachts geopend en werd er muziek gedraaid en om ongeveer 6 uur begon het verkeer langs te rijden.
Maar het was verder best een prima overnachting. We kregen gisteravond een klein warm en koud buffet en de kwaliteit was best wel goed.
De fietsen hebben binnen in het invaliden toilet gestaan.
We realiseerde ons niet dat we op 1 km van de Oostenrijkse grens zaten.
En er is meteen een groot verschil te merken; de huizen zijn mooier, de mensen zijn vriendelijker en het landschap wordt al mooier.
We worden vaak vriendelijk begroet als we langs fietsen en soms wordt er gevraagd waarvandaan en waar we naar toe reizen.
Kortom de Oostenrijkse gezelligheid!
De dorpjes zijn ook wat gezelliger. Wel kleine dorpjes maar het is allemaal wat meer aangekleed met bloembakken en in elk plaatsje hoe klein dan ook staat een pittoresk kerkje.
We rijden langs geurende houtzagerijen en als we langs een veld rijden waar het gras gemaaid wordt ruikt het heel kruidig!
De paden zijn prachtig en lopen over behoorlijke heuvels en door mooie bossen.
Wat ook weer prettig is is dat de Mio het hier weer doet.
De route beschrijving uit het boekje klopt niet helemaal met de bewegwijzering.
We moeten volgens de gids route 12 volgen maar we zien alleen borden met Grenslandroute en die volgen precies de plaatsen op onze lijsten. Later volgen we een stuk Ennsroute.
Het is behoorlijk warm vandaag en we drinken liters.
Na de eerste kilometers klimmen zouden we volgens de gids ruim 20 kilometer afdaling krijgen Eerst zien dan geloven.Maar inderdaad hebben we een afdaling van bijna 25 kilometer heeeerlijk. Maar afdalen is ook erg inspannend en hoe gek dat ook mag klinken een stuk klimmen is dan ook wel weer prettig.
Op hele stukken halen we 57 km/uur en dan moet je heel geconcentreerd rijden.
En onze fietsen...ja die doen het prima. Ze rijden veel lichter en met de afdalingen zijn ze veel stabieler. De gladde banden die we nu hebben is af en toe wel wennen, zeker over de grindpaden.
Bij Mauthausen, vlak bij Enns, gaan we met een veerpontje over de brede Donau We moeten daarvoor de schipper even bellen en dan komt hij je ophalen.
We logeren vandaag in Enns. Weer een mooie oude stad met een gezellig centrum. Het is behoorlijk druk en dat merk je aan de volgeboekte hotels in het centrum. We vinden vrij eenvoudig een hotel even buiten het centrum, boven een Italiaans restaurant. Het ziet er een beetje rommelig uit beneden maar de kamer is goed te betalen en ziet er redelijk goed uit.
Het bad loopt alleen niet voller dan ong 15 cm en de wasbak is verstopt.
Ach voor 1 nachtje zijn we na een lange warme fietstocht dik tevreden!!
We eten vanavond gezellig op het plein in het centrum.

Jorien

Wat zijn jullie toch bikkels!!
En wat maken jullie weer een enorme reis.
Heerlijk om jullie verhalen te lezen.
Trots op jullie. Dikke kuss ons en vooral van Floor en Roos

Sander

hé Arjan en Jose,

leuk om jullie avonturen te lezen. ik ken het gebied in Tsjechie wel. met de auto! idd lekker bergachtig.
mooi dat de fietsen het goed doen.

ben benieuwd naar de volgende dagen. veel plezier.

groet,
Sander

elly/wim adrichem

hardstikke leuk julie reisverslag te lezen, fietsen langs de
donau wat wij gedaan hebben is dan 'n eitje, nog veel fietsplezier.
groetjes e/w

Leonie

Wat schrijf je geweldig Jo, net alsof ik erbij ben. Maar geen capriolen meer uithalen om je telefoon etc te pakken. Zelfs ik kreeg pareltjes op mijn hoofd. Veel liefs van ons

Jose

Pap, Mam, morgen langs de plaatsen waar we zulke mooie vakanties hebben gehad!! In Bruck A.d Grossglocknerstrasse met Sep p op schapen jacht. Zell AM See in de zomer en dan smorgens skiën in Kaprun op de Grossglockner . Wat een mooie vakanties waren dat! En dan Maria Alm, de eerste ski vakantie dat Ar mee mocht; hij moest toen wel in het gebouw aan de overkant van de straat slapen!!mocht niet bij mij... Lachen hè?