Bakkertjesopdefiets3.reismee.nl

Vierde dag daar Dolni Dvivorite. Oostenrijkse grens

Gisteravond hebben we gezellig gegeten in het restaurant van het Hotel. Het regende behoorlijk dus we besloten niet echt het plein op te gaan waar het hotel aan lag.
Het is wel een hele mooie stad.
We zaten naast een ouder echtpaar waarvan vooral de dame het gezellig vond om een gesprek met ons aan te gaan.
Ar zat best wel gezellig naast de man die wat vertelde over zijn werk enz. Een aardige rustige man. De vrouw was ook aardig, daar niet van, maar praatte aan een stuk door met haar tanden op elkaar en haar onderlip scheef getrokken , of ze een heel erg spannende roddel aan het vertellen was, wat verder niemand mocht horen. Ook ik niet denk ik, want wat ze ook ratelde , het was niet te volgen en niet te verstaan. Ik dacht na tien minuten al mens spaar je riekende adem!!! Maar nee hoor..... Ik verstond iets van vriendin in Den Haag en reis vriendin in Barcelona en ik dacht nee, nee, er komt geen reis vriendin in Uitgeest bij!!! Echt niet.
S' morgens kwamen we ze weer tegen en gelukkig konden we een tafel aan de andere kant van de zaal bemachtigen..ze kwam nog wel even, smiespelend en wel en met de tanden op elkaar, een fijne reis verder wensen!
We beginnen de dag met redelijk mooi weer. Ceske uit rijden was gelukkig niet een erg probleem. We gaan het vandaag wat rustig aan doen en in iedergevaL op tijd stoppen.
Het landschap begint gelukkig wat te veranderen. Het wordt wat heuvelachtiger en we merken dat we dichterbij Oostenrijk komen.
De heuvels zijn pittig en Ar heeft al in de gids gelezen dat dit gedeelte het zwaarste stuk van de hele route gaat worden.
Maar we hebben gelukkig nu geen hotel geboekt dus als we willen stoppen kan dat en dat fietst wel relaxed. We hebben tot nu toe nog weinig fietsers gezien in Tsjechië maar vandaag komen we er opvallend veel tegen. Hele groepen met mountainbikers. Daar is het dan ook een prachting gebied voor.
De klimmen zijn echt zwaar en we dalen niet erg af. We snappen dat dit het zwaarste gedeelte van de hele route is!!! Het is echt pittig!! Hele lange klimmen. Maar de route is echt mooi, door het bos en over de heuvels en de weg is goed. De uitzichten worden al fraaier. We komen uiteindelijk in Ceske Krumlov, een prachtige oude plaats met mooie kerken, burchten en bruggen en heel veel gezelligheid. Het is er behoorlijk druk met opvallend veel chinezen.
We gaan bij een gezellige crêperie een pannenkoek eten en koffie drinken.
We nemen allebei een lekker zoete karamel pannenkoek met vanille saus.
Ar kijkt nog even in onze reisgids om te lezen wat ons te wachten staat. O ehhh Jo....het zwaarste gedeelte komt nu pas.....volgens de gids. Dat kan bijna niet denk ik! We zullen het zien.
We fietsen verder en we krijgen meteen een achterlijke lange klim van kilometers met een percentage van 12-15 procent..en na elke bocht volgt er weer een en weer een. Het is af en toe niet te doen. Ar moet me soms weer op de fiets helpen omdat de heuvels zo steil zijn dat ik het niet red om zelf op te stappen. Met een flinke zet en aanmoedigingen van Ar zet ik alles op alles om weer boven te komen. Dit stuk van de route komt in onze pittigste top 10 !!
We klimmen veel meer dan dat we dalen en we besluiten om bij de eerste de beste gelegenheid te overnachten. Het is inmiddels ook gaan miezeren. En jawel...de dorpen die we aan doen bestaan uit makkelijk drie huizen en een boerderij. We ploeteren een paar uur verder , in de motregen. Dan zien wewe een pension, denken we... Maar het blijkt een relax club te zijn. We fietsen verder en zien een heel zielig uitziend pension met schrale kerstverlichting voor de ramen. Ik vindt het er luguber uitzien en wil liever verder . Ar zegt Jo in godsnaam blij zijn met alles, en hij gaat toch even kijken en er doet een vrouw open in een fluoriserend korter dan kort strapless jurkje... Ar kijkt eerst nog van nou en?? Ik spring al op de fiets en zeg AJUU Ar, fout adresje!!
Dan zien we een bord 3 km verderop een pension bed, vork en mes. Vol goede moed gaan we er op af. Eerst de regenspullen aan want dat wordt echt nodig. En hoe we ook zoeken mijn Jack is niet te vinden. Ik wordt er spontaan sikkeneurig van. Dat jasje is niet te missen!! Ik baal echt.. Ik weet dat ik het gister heb uitgehangen en vanmorgen heb opgerold. Het is dan een heel klein zwart bolletje .. We besluiten toch maar verder te fietsen en dan later maar te zoeken. Het is niet anders. We komen na drie kilometer landweg bij, denkt Ar weer, een pension. Dit is geopend van 15.00 tot 3.00 ....... Het barst hier van de clubs.
Het beloofde pension is niet te vinden en een boer met twee grote blaffende honden vertelt ons dat we beter kunnen omdraaien. We worden er niet blij van. We keren om en we zien na 5 kilometer een groot gebouw met Casino erop. We rijden er naar toe en dan ontdekt Ar dat er ook hotel op het dak staat. WE HEBBEN EEN KAMER!! We moeten wel helemaal ingeschreven staan in het casinoregister en we moeten zelfs op de foto, maar wij vinden het allemaal prima. Daarbij blijkt dat het eten en drinken allemaal gratis is...? We zullen het allemaal zien. De kamer is groot en keurig schoon!
Slapen komt zeker goed! Naar het eten en ontbijt zijn we erg benieuwd. Het weer voor morgen beloofd prachtig te worden. Misschien vanavond mijn regenjack terug verdienen?? Denk het niet. Ik heb wel een mail naar het vorige hotel gestuurd. Je weet maar nooit.

Ik heb zojuist een mail terug van het Hotel!! Ze hebben wat gevonden en sturen het naar ons huisadres! Dat is mooi! gelukkig blijft het op onze route voor zover ik kan zien mooi weer, erg mooi zelfs dus ik kan in alle rust kijken naar een vervangend Jack in Oostenrijk.