Bakkertjesopdefiets3.reismee.nl

Derde dag. Ceske Budejovice

We hebben een prima overnachting gehad en zaten om acht uur aan het ontbijt.
Bij de visvijver werden al behoorlijke vissen gevangen.
We hebben de gids goed bestudeerd en we kunnen gelukkig het merendeel van de route nr 11 volgen.
Helaas niet op alle plekken. We hebben thuis lijsten gemaakt van alle plaatsen waar we per track langskomen en wat zijn we daar nu super blij mee! Ook heb ik thuis op alle fietskaarten de route met rode stift gemarkeerd
De afwijkingen die in het boekje staan schrijven we op onze eigen lijst en zo gaan we vanmorgen om half negen op pad.
Er hangen donkere wolken maar de temperatuur is goed. We verwachten vandaag behoorlijk wat regen, maar we zijn goed voorbereid. De regenhoezen doen we al meteen om onze schoenen en de jassen( de broodzakjes) houden we paraat. We vinden al vrij snel weer onze route 11.
We hebben meteen lange klimmen De eerste uren hebben we nog mooi weer, maar daarna komt er best wel wat regen. Het is allemaal heuvel achting en heel veel weilanden met hooibalen. De kleine dorpjes waar we langskomen zijn niet spectaculair. Geen gezellige restaurants en bijna geen hotels en wat er is is vaak gesloten. Dan belanden we na al het klimmen bij Borotin op een mooi mountainbike pad, dwars door een bos, echt genieten. De weg loopt met kleine heuveltjes redelijk af naar Tabor. Inmiddels is de zon wat gaan schijnen en we gaan even koffie drinken in een zeer luxe tearoom!! Wat een prachtige taarten en gebakjes, het is gewoon moeilijk kiezen!
Om Tabor uit te komen volgen we na veel gezoek weer route 11 en volgens de beschrijving, en ook volgens de route op Googlemaps op mijn telefoon moeten we over een grote brug over de luznice; een brede rivier en dan richting Celkovice aanhouden.
Maar bij de weg naar de brug aangekomen blijkt deze opgebroken te zijn. We komen het water niet over. Dus via de kaart een andere route gepuzzeld en het plaatsje Celkovice in de telefoon gezet. We worden van links naar rechts gestuurd maar echt lukken wil het niet. Uiteindelijk volgen we een grof, lastig begaanbaar pad en dat lijkt lang goed te gaan. En opeens is daar een groen hek. Er komt een man langs en die verteld ons dat we niet verder kunnen en omschrijft het gebeid achter het hek als een big closed garden. Weer een heel stuk terug en na een grote omweg komen we eindelijk op het juiste pad. We zijn al met al nog niet echt erg opgeschoten en omdat we gistermiddag zoveel moeite hadden een hotel te vinden hebben we voor vanavond een hotel in Ceske Budejovice gereserveerd; deal van de dag bij Booking.com en geen mogelijkheid tot annuleren..... We hebben dus nog aardig wat kilometers te gaan. De klimmen zijn behoorlijk en er staat ook best veel wind.
We hebben tot ons grote geluk een gunstig laatste stuk van de route: mooie wegen met super lange afdalingen en de laatste 15 kilometers zijn vlak, een verademing na de te lange route van vandaag! Onbedoeld is de route 120 km lang geworden.
We besluiten onderweg al dat we morgen een relax dagje gaan houden! We zitten nu in Ceske B. En we zitten in een heel erg groot hotel waar onze fietsen met de autolift naar een parkeergarage worden gebracht dat op de eerste verdieping van het hotel ligt.
Het is een bijzonder hotel met hele grote kamers. Niet een kamer is hetzelfde en alle kamers zijn heel bijzonder ingericht. Als we de kamer binnenkomen kom je eerst in een ruimte met een kast en een bureautje en dan kun je een klein wenteltrapje op en daar staan twee kleine fauteuils met een bankje en een TV. Naast het bureau is een deur naar de slaapkamer en dan door een kleine gang is een hele grote badkamer.
Het hotel heeft een eigen biologische boerderij en op de kaart staan bijzondere gerechten met het biologische vlees.
Ik probeer de kaart te lezen maar de letters zijn echt klein. Hoewel ik erg mijn best doe geen leesbril te gebruiken gaat het toch echt niet lukken. Ik leen een brilletje van Ar. Ik moet turen en kijken op de kaart en vraag aan Ar, heb jij geen last van de twee verschillende glazen in deze bril of heb ik opeens een probleem met mijn ogen??? Ik heb zelf met deze leesbril de hele tijd toch moeite om iets te lezen....
Blijkt dat ik een bril van Ar leen waar maar één glas in zit.
Het eten was inderdaad bijzonder lekker! We gaan morgen lekker uitslapen en plannen geen hotel. We zien wel waar we terecht komen. We zitten op ongeveer 50 km van de Oostenrijkse grens.
Tsjechië is een mooi land met prachtige oude steden, maar tussen de steden door zijn de dorpjes oud en saai. We hebben zin in Oostenrijk !!!

Heleen

120 km! Dat is wel meteen een test voor jullie nieuwe fietsen! Bevallen ze goed?