Bakkertjesopdefiets3.reismee.nl

Vierentwintigste dag ....Uitgeest

Vanmorgen hebben we ontbeten in Morges.
We zijn best al een heel stuk opgeschoten en we hebben gisteravond opeens bedacht dat we de mogelijkheid hebben de vlucht eventueel om te boeken naar vanavond.
Gezien de weinige kilometers die we nog te gaan hebben, lijkt ons dat een goed plan.
Ook omdat de route ons niet meer helemaal meevalt.
De route laat ons niet meer de mooiste delen van Zwitserland zien. Soms zelfs verre van.
We denken eerst nog een mooie route langs het meer van Geneve te rijden en zo de laatste dagen nog rond het meer door te brengen.
De route gaat echter iedere keer van het meer af en gaat dan langs weilanden, wijngaarden en, en dat is echt heel jammer, langs best veel bedrijventerreinen. Het is ongelooflijk dat deze route ( die een deel is van de fiets ronde van Zwitserland) ons langs deze wegen voert.
We worden er zelfs een beetje geïrriteerd van. Telkens als je een glimp van het meer opvangt aan de linkerkant maakt de route meteen een bocht naar rechts! We mogen er blijkbaar niet langs. We besluiten na de zoveelste heuvel met weiland en het zoveelste bedrijven terrein dat we van de route afgaan.
Onze gedachten was tot zover, dat er waarschijnlijk geen goede fietsroute langs de rand van het meer bestaat.
Nadat we kaarten enz goed bekijken, besluiten we de route verder te laten voor wat het is en gaan we de laatste 50 kilometer zo dicht mogelijk langs het meer rijden . Dat blijkt een prima zet!
We fietsen meteen door gezellige mooie plaatsen en hebben fraai uitzicht over het meer. Het enige jammere is dat je wel veel meer autoverkeer hebt, maar de route is honderd keer gezelliger en mooier.
We fietsen langs het hoofdkantoor van de UEFA. en langs enorm mooie grote huizen, de meeste allemaal erg beschermd met dicht hekwerk.
We komen in de buurt van Geneve en wat opvalt is dat alle perken, rotondes enz allemaal erg mooi verzorgd zijn met fleurige bloemen. De rotondes lijken wel sierbloemstukken.
We zijn al om twee uur in Geneve en we vliegen pas om 21.00 uur, dus we kunnen aardig wat tijd nog in de stad doorbrengen.
We fietsen eerst een ronde door de stad,: wederom een mooie oude en ook erg luxe stad.
Het is weer heerlijk warm weer en we zoeken na een poosje de boulevard langs de kant van het meer op en gaan op een terras zitten waar ze ligstoelen langs het water gezet hebben. We liggen hier heerlijk een paar uur in de zon!
We fietsen later nog even verder over de boulevard en zo hebben we de enorme fontein die het water 140 meter hoog spuit, van alle kanten kunnen bewonderen.
We besluiten ruim de tijd te nemen om alles op het vliegveld goed te kunnen regelen. We moeten daar dozen kopen, de fietsen gedeeltelijk demonteren en we moeten daar nog naar toe fietsen.
Dat laatste blijkt nog niet zo eenvoudig. We hebben de fietsroute naar het vliegveld op de navigatie gezet en ook op mijn telefoon op Google Maps gezet. Hoe precies we deze route aanwijzingen ook volgen, we komen er maar niet. We blijven op ongeveer drie kilometer van het vliegveld en dichterbij komen we niet. De enige optie is een stuk autoweg die over lijkt te gaan in snelweg, de bewegwijzering is niet helemaal duidelijk. We besluiten de gok te wagen en ja hoor, we rijden na een tijdje gewoon met onze fietsen op de snelweg. We zien wel al snel dat na 1,5 km de afslag naar het vliegveld komt. We hebben flink de gang er in gezet en we zijn zo snel mogelijk over de vluchtstrook naar het vliegveld gesjeesd.
Daar hebben we dozen gekocht en Ar heeft de sturen en de trappers er weer afgehaald, en het voorwiel moest er ook uit. De zadels moesten lager gezet worden en zo konden de fietsen de dozen in getild worden. Het was wel echt even ploeteren: Ar zijn leesbril had de laatste week nog maar 1 pootje, dus dat was niet erg handig, veel gezucht en gepuf, met al die kleine schroefjes en tijdens dit gesleutel is ook het tweede pootje gesneuveld.
We kleden ons om in de toiletruimtes ...Het is wel heel erg behelpen.
Dan moeten we de tassen goed uitzoeken: welke spullen mogen in de handbagage en welke moeten in we inchecken? Het is echt even een rommelen op het vliegveld.
Als alles daar geregeld is gaan we nog even wat eten, en je kunt op dat vliegveld echt heerlijk eten.
De vlucht heeft tien minuten vertraging en opeens wordt er door 6 politiemannen iemand gezocht in het vliegtuig terwijl we al aan het boarden waren.
We komen om ongeveer 22.30 uur aan op Schiphol en daar moeten we eerst de fietsen weer inelkaar zetten, en dat met bril zonder pootjes... Gefoeter en geploeter en gezucht en heel veel zoeken naar een losgeraakt schroefje van de as van het voorwiel van de fiets van Ar.
Eindelijk kunnen we richting de trein en helaas missen we net een trein en kunnen vervolgens alleen nog maar met de trein van 0.41 naar Amsterdam Centraal. Tevents blijkt dat we alleen nog maar tot Zaandam met de trein konden en daarna worden er stop-bussen ingezet tot Uitgeest. Die bus zou pas om 1.45 uit Zaandam vertrekken. En dan blijkt dat die bus geen fietsers meeneemt....
Dus het laatste deel van onze fietsroute die wij fietsend afleggen is Zaandam Uitgeest geworden, we waren om half drie 's nachts thuis.
De teller staat uiteindelijk op ong 1700 km
We hebben weer genoten van alles wat we hebben meegemaakt en beleeft deze reis.
De landen, 7 totaal, waren allemaal erg verschillend.
Tsjechië: prachtige natuur, hele erge mooie grote steden maar daar tussen weinig, Oostenrijk: blijft toch een van onze meest favoriete landen! De bergen, de fietspaden, en de Oostenrijkse gezelligheid is super! Italie is ook verschrikkelijk mooi! en heerlijk eten, Kroatië /istrie mooie kusten , Porec was erg leuk en gezellig, en Zwitserland is van natuur, bergen enz supermooi!! Maar ook echt wel duur!
De avonturen, sommige best wel heftig, maken dit weer tot een onvergetelijke reis.
We hebben best wel afgezien en hoewel we deze reis echt goed hadden voorbereid en ook alle gidsen enz dagelijks goed gelezen hebben, werden we soms verrast en was de route rooskleuriger voorgeschoteld, hadden we er geen minuut van willen missen!
De verschillende overnachtingen, van casino tot luxe hotel , van "kliniek" tot jeugdherberg en al het onverwachte wat we tijdens deze reis weer meegemaakt hebben maken dat we nog lang niet uitgefietst zijn!!

Leonie

Bedankt voor de prachtige verhalen! Welkom thuis

Ellen

Heb genoten van jullie spannende, leuke, mooie verhalen!
Chapeau!!!

elly adrichem de vries

genoten van de leuke verhalen

welkom thuis en gezond weer op.

Sander

knap hoor!! leuke en spannende verhalen! erg leuk om te lezen.

Lia

Petje af voor jullie!