Bakkertjesopdefiets3.reismee.nl

Drie en twintigste dag Lausanne

Bij het uitchecken vanmorgen werden we erop gewezen dat we niet helemaal hoefden af te dalen naar Leuk. Ar had dat ook al een beetje bekeken en na Leuk komt er een fikse klim naar Sierre

Door een ander afslag te nemen tijdens de afdaling komen we meteen in Sierre uit. We moeten goed opletten onderweg. Ma een bepaald hotel moeten we een scherpe bocht maken die niet makkelijk te zien is en we missen dé afslag inderdaad bijna!
De afdaling gaat prima. Wel erg koud in het begin!!!
Tijdens de busrit omhoog gistermiddag zag het er veel enger uit. Je moet we extra remmen in de haarspeldbochten maar het loopt best goed. We fietsen gelukkig tijdens de afdaling voornamelijk aan de bergkant en dat voelt veiliger dan aan de andere kant want er is weinig tot geen bescherming. Het is zondag, dus weinig verkeer.
Het uitzicht is bijna om duizelig van te worden. De berg is echt heel erg steil. We rijden al vrij snel aan de zonnige kant van de berg en dat scheelt een paar graden!! De lucht is strak blauw, we hebben vandaag weer supermooi weer!
Soms is het net of je naar een maquette kijkt van een model spoorbaan. Je ziet miniatuur dorpjes en af en toe zie je de kenmerkende rode Zwitserse treintjes. En dat door de mooie groene bergen en de grijze bergtoppen met sneeuw. Het is een mooi plaatje.
De route verloopt nu inderdaad volgens het boekje: alleen nog maar dalend en vlak. Vanaf Brig valt de route, die we volgen, ons niet mee wat betreft de plaatsen waar we langs komen. Er is best veel industrie en we rijden niet meer door gezellige dorpjes. Het voelt zo langzaam aan een beetje als kilometers draaien. En we merken dat we het erg eentonig en saai beginnen te vinden.
Na Martigny draaien we een grote bocht naar rechts om een berg heen en fietsen we een ander dal in en hebben we een behoorlijke wind tegen. We trappen gestaag door, maar de route voert ons niet langs de mooiste paden en dorpen. Natuurlijk blijven de bergen prachtig maar de bedrijven waar we langs gaan en bijvoorbeeld een buitenwijk van Martigny maakt het allemaal niet leuker.
Je kunt ook niet makkelijk een andere route kiezen, dan is het meteen erg klimmen en rijd je wel door een dorpje, maar daarna heb je weer een lang stuk over de drukke autoweg.
De rem van mijn fiets begint wat aan te lopen. Tot twee keer toe probeert Ar het wiel even lost en weer vast te maken, maar helaas maakt dan niet veel uit. Hij loopt toch telkens weer aan. Dan moeten toch maar de tassen eraf en het hele wiel eruit. Ar gaat de boel een beetje schoonmaken. Het is wel even gedoe maar met een aanlopende rem fietst het echt niet lekker. De rem sputtert na deze schoonmaak aktie nog even een beetje tegen maar na een paar kilometer gaat het beter, gelukkig!!
We zoeken al uurtje naar een gelegenheid waar we wat koffie kunnen drinken en dan rijden we langs een miniatuur vliegtuigen show. De vereniging viert net het 50 jarig bestaan van de model vliegtuigen vereniging. Er staan lange picknick tafels en er is een bbq. Ook wordt er koffie frisdrank wijn bier en broodjes verkocht.
Wij schuiven gewoon maar even aan. We kijken een tijdje naar de vliegshow en eten en drinken wat en gaan dan weer verder.
We fietsen nog steeds langs enorm veel druiven en appelboomgaarden. De druivenpluk die we in Italië al in volle gang zagen, moet hier nog helemaal gebeuren. We pikken hier en daar een druifje en ze zijn echt heerlijk. Het zijn hele compacte trossen met kleine zoete druiven.
Door de afdaling van bijna 20 km vanmorgen en door de vlakke licht dalende route hebben we er om een uur of drie al 85 km opzitten. Het is eigenlijk geen aantrekkelijk gebied om een overnachting te zoeken maar de route en de wind breken ons een beetje op. Dan rijden we vlak langs een station en besluiten tot vlak voor Lausanne een stukje trein te pakken. We kopen tickets bij een automaat en starten het scherm twee keer opnieuw op omdat we ook tickets voor de fietsen moeten kopen en dat gaat niet makkelijk. We kiezen uiteindelijk twee fietsen en twee personen tickets en betalen. Er komen drie kaartjes uit. Twee voor ons en een voor de fietsen, tenminste dat denken we. Bij de controle door de conductrice blijkt dat we geen tickets voor de fietsen gekocht hebben. We zijn verbaasd, we hadden toch echt fietstickets aangeklikt. De conductrice legt uit dat de automaat of personen kaarten of fietstickets uitgeeft en dat kan niet in 1 handeling . Ze snapt onze verwarring volledig. We hoeven van haar, omdat het zondag is, maar 1 fiets te betalen.
We rijden later op de fiets door Lausanne en het is een erg mooie grote plaats met langs het meer prachtige parken waar veel mensen zitten; het is smiddags 24 graden!
We zijn gelukkig vrij vlot de drukke stad weer uit.
We fietsen nog 15 km naar Morges waar we een hotel hebben geboekt. Het is een heel sfeervol mooi oud hotelletje en de kamer is heel erg mooi. De prijs viel hartstikke mee maar wat niet vermeld stond.....ontbijt. 25,- per persoon.
We eten vanavond wat eenvoudigs bij een leuk Italiaans restaurantje en toevallig is dat vlak naast een bakkerij/tearoom. We besluiten meteen dat we daar morgenochtend gaan ontbijten! Het ziet er erg gezellig uit en is zo ongeveer naast het hotel!
Morgen hopen we dat we weer zulk mooi weer hebben als vandaag, dan rijden we de route weer verder langs de rand van het meer.