Bakkertjesopdefiets3.reismee.nl

Twee en twintigste dag Leukerbad

We hebben gezellig ontbeten met nog 4 brabantse mannen die met een gids een bergpas gaan klimmen en lopen. Ze hebben Brabantse worsten broodjes mee en Jaap de hoteleigenaar wordt die dingen op. Het is een soort kadet met een frikadel erin!! Het is half acht....ze hebben ook voor ons ! Ar doet dapper mee!

Als je vanuit het hotel naar boven gaat heb je uitzicht over 4 bekende bergtoppen en de gletschers. We worden van harte uitgenodigd om mee te gaan. Maar wij gaan onze route weer vervolgen. Na de verrassing van het pad van gister zijn we voorzichtig geworden. Eerst maar even zien hoe vanaf nu de route gaat lopen. We hebben de gids nog even goed nagelezen over de route van gister en daar wordt toch echt niet meer gesproken over de steile felle klimmen die we gister nog wel voor onze kiezen kregen. Jaap, de Nederlandse hoteleigenaar zegt dat het vanaf nu ook alleen nog maar dalen is!! Ook in de gids staat nog wel een waarschuwing voor een pad wat eerst iets klimt maar dan een lange gevaarlijke afdaling heeft! Je kunt ook kiezen om langs de autoweg te gaan, maar dat is 20 km met razend verkeer langs je terwijl de andere kant een steile bergwand is. We kiezen de natuur route wat ook de oorspronkelijke route is. We zittenden Fiesch en moeten eerst weer naar Ernen op de route op te pikken en dat is eerst een flinke klim, 4 km, maar dat wisten we. Daarna pikken we de route op en ja hoor, klimmen klimmen en nog eens klimmen, ook het genoemde natuurpad met de gevaarlijke afdaling blijkt een gevaarlijke klim te zijn!! 90% van dat pad is erg smal en gaat over richeltjes met keien en grind. Dit staat totaal verkeerd in de gids. En de kleine stukjes afdaling zijn zo enorm steil dat mijn achterwiel telkens naar voren slipt. Doodeng!! Bij een van de klimmen komt een groep mountainbikers naar beneden ik schrik en meteen glijd de fiets onder mij vandaan. Ik gebaar naar de mannen dat ze maar heel gauw door moeten rijden!! Wegwezen jullie allemaal, ik ploeter wel een stukje lopend. Het is echter wel een verschrikkelijk mooi pad. We gaan over houten bruggetjes en over watervallen en echt het is eigenlijk mooi om te doen. Het gekke is alleen dat dit totaal niet meer in ons hoofd zit. We zijn eigenlijk een beetje overdonderd door deze route en dit pad. We weten niet hoe de schrijver van de gids dit zo kan omschrijven. Als we de keuze zouden hebben om of de passen zonder bagage te rijden of dit pad dan kozen we meteen voor dit pad. Het is ondoenlijk dit met onze bagage knap te fietsen.
We vloeken en tieren wat af onderweg, maar meteen zeggen we daar achteraan, je had het ook niet willen missen.
We belanden uiteindelijk weer op een normaal pad. Ook dat klimt n of een heel stuk door! We zijn vanaf vanmorgen 9.30 aan het klimmen en inmiddels is het 12.30 en zitten we aan de koffie bij toevallig ook een Nederlander die hier een restaurant heeft en we zijn nog maar net 20 km opgeschoten.
Net als bij ons hotel van vannacht is ook dit restaurant in de categorie" vergane glorie" we verbazen ons dat de beide Nederlanders er niet meer van weten te maken. Hang net als de Zwitsers ook wat gezellige bloembakken buiten en maak het wat sfeervoller!! Dit restaurant is weinig uitnodigend maar ligt wel aan de fietsroute! De zelfgebakken taart smaakt heerlijk en zo ook de koffie!!
Beide Nederlanders hebben ons al uitgelegd dat het accent in dit gebied ligt op de nieuw ontwikkelde gebieden: luxer dan luxe en onbetaalbaar. Het wintersport gebied ligt hoger. Daarbij zijn de prijzen in Zwitserland zo enorm hoog in de horeca dat de toeristen weg blijven. Maar een gemiddelde horeca medewerkster verdiend in Nederland ongeveer 1150 tot 1200 euro, hier ligt het minimum loon op 3550,- !! En dat wordt allemaal doorberekend in de prijzen.
De Nederlander van het restaurant verteld ons dat het klimmen nu echt voorbij is!! Ja ja denken wij, eerst zien dan geloven.
En na Brig blijkt inderdaad dat de route vlakker en dalender wordt. We besluiten een hotel te gaan boeken en dat blijkt niet echt eenvoudig, mede door de enorme prijzen in de plaatsen waar wij langskomen. Er is wel een erg mooi en leuk en goed betaalbaar hotel in leukerbad, wel 16 km van de route af dus daarom besluiten we eerst die kant op de fietsen en dan te kijken of dat hotel te doen is of niet. Je weer nooit of het boven op een Alp ligt ofzo. En we naderen Leuk, wat vlak bij Leukerbad ligt en inderdaad blijkt Leukerbad in de hoogte te liggen, een hele hoge lange klim: we zien een bus met een bordje Leukerbad en de chauffeur wil met de deur dicht doen. We vragen gauw of we nog mee kunnen. Dat kan gelukkig. Hij opende de deuren van het aanhangertje en daar zetten we gauw de fietsen in, redelijk los en met alleen een stapel dekens achter de wielen zodat ze hopelijk niet te veel heen en weer kunnen slingeren. De chauffeur zegt laconiek: ze kunnen niet verder dan de zijwanden en de achterdeur, wij vinden het toch wel erg spannend. Maar goed we moeten haast maken en de klim naar boven is anders niet te doen. We zitten in de bus die vervolgens meteen naar boven klimt. 16 kilometer lang vette haarspeldbochten bochten... We stijgen als een gek! En wat een stuurmanskunsten moet onze chauffeur weer hebben. Vlak langs de afgronden en dan weer vlak langs de bergwand. Ar die aan het raam zit vraagt of ik soms van plaats wil ruilen. Zelf Ar krijgt af en toe een draai in zin maag. Maar goed uiteindelijk belanden we In Leukerbad in terwijl we in de bus zaten hebben we nog even gechecked opbooking.comof er wel plaats was.

We stappen uit in Leukerbad en de fietsen hebben het, net als wij, goed overleefd. We zijn er al een klein beetje bang voor maar Leukerbad is een plaats wat tegen en steile berg is gebouwd en wij moeten of 2 kilometer naar boven klimmen op de fiets met bagage ons het hotel uiteindelijk te bereiken. De Bakkers hebben het weer fantastisch uitgezocht, maar niet heus. We worden van alle kanten aangekeken, ik vermoed dat wij de enige fietsers zijn die ooit in Leukerbad gezien zijn. Geen mens haalt het in zijn hoofd om hier naar toe te fietsen en ook dit in dit dorp met alle achterlijk steile wegen is fietsen geen doen!!
In het hotel is de dame achter de receptie dan ook stomverbaasd, op de fiets?? Neeeee?!?! En we ruiken meteen een enorme kegel van de drank! Maar ze was wel super gezellig. Het hotel blijkt een bronwater zwembad te hebben, dat moeten we gewoon even doen van haar! We brengen de spullen naar de kamer en gaan inderdaad even zwemmen. Het water is 39 graden!!! Heerlijk om even in te zwemmen maar eigenlijk wel te warm, het buitenbad is 16 graden en ook dat proberen we.
Het hotel ligt schitterend!! Je kijkt vanaf ons balkon naar de besneeuwde bergtoppen en ook vanuit het zwembad zie je de bergen!! Het is prachtig. Echt een heerlijk hotel!

We eten hier ook het dag menu en dat gaat in een razend tempo. Zodra de laatste hap van een gerecht naar binnen is komt de volgende gang al weer aan. Ar vraagt zal ik een stuk groente uit mijn mond laten hangen als teken dat ik nog bezig ben? Misschien krijgen we dat wat meer tijd. Hij besluit aan de ober om een kleine pauze in te lassen. Dat mag!! 10 hele minuten krijgen we niets! Dan wordt er gevraagd of we nog langer willen wachten. Ar denkt dat er gevraagd wordt of hij nog een biertje wil en antwoord nee nee nee hoor het is genoeg en hoppakee daar gaan we weer in een rap tempo verder. Alles is heerlijk! Maar binnen 50 minuten hebben we 5 gangen weg gewerkt! Het zwembad is s avonds met allemaal kaarsjes verlicht en het ziet er erg mooi uit, maar na de rappe bijf gangen en de wijntjes in een even rap tempo, laten we het toch maar bij alleen maar kijken!!
We willen nog niet aan de route van morgen denken, een start van 18 kilometer koude steile afdaling is nou niet de meest fantastische start van de dag. Gelukkig is het morgen zondag en zal er weinig verkeer zijn hopen we!!

Ria

Brabantse worstebroodjes die krijgen wij ook regelmatig van onze vrienden in Brabant. Echt een traditie daar. Heel lief en goed bedoeld maar geef mij dan toch maar een echte Heemskerkse Ezelsoor. Mmmmm Arjan en José sterkte met de laatste kilometers en een goede thuiskomst. Liefs van Jos en Ria

Jorien

Of een Uitgeester kruidebittertje?