Bakkertjesopdefiets3.reismee.nl

Twaalfde dag Duino

Gelukkig hebben we vanmorgen het ontbijt kunnen aanvullen met onze eigen spullen want het stelde niks voor. We rijden eerst 5 kilometer naar Cividale mode route weer op te pikken We beginnen vanaf Cividale met een erg mooi stuk over de heuvels waarvan in de gids al werd gezegd dat het pittig klimmen en dalen is maar dat het uitzicht erg mooi zou zijn, en inderdaad de klimmen waren erg pittig en erg lang maar wat een wonderschoon uitzicht over de wijngaarden en de dorpjes. we klommen naar een best behoorlijke hoogte dus het uitzicht was echt prachtig mooi. Het is oogsttijd dus er worden overal karren vol met druiven geplukt. Wat een werk is dat!! We rijden van de ene naar de andere wijnboer en drinken ergen een kop koffie waar ze allerlei wijn producten verkopen. Het is jammer dat je geen geuren mee kunt sturen met dit verhaaltje maar het ruikt hier heerlijk naar wijn!! we zijn blij dat we deze route hebben gekozen ondanks de zwaarte! Het is vandaag ook weer erg warm! het laatste stuk van de kilometerslange klim is ook nog eens onverhard. Echt extra zwaar, hele grove weg met af en toe diepe geulen. Er komt een auto ons tegemet rijden. Ar kan er langs en ik lig een stukje achter Ar en ik gebaar of de automobilist een beetje rechts kan aanhouden want de weg die voor mij ligt is bijna onbegaanbaar. Maar nee hoor, hij lacht en stuurt nog een beetje naar mij toe, dus ik moet afstappen en kan vervolgens de rest van de klim lopend omhoog ploeteren. En dat in de hitte al na zo een lange klim, maar goed je hebt geen keus. Deze route was prachtig mooi maar echt zwaar en we zeggen tegen elkaar dat we een aardige berg over zijn gefietst. Dan komt eindelijk de afdaling! Heerlijk, de wind en even de benen laten rusten, genieten. We komen beneden en zien tot onze stomme verbazing Cividale 1km naar rechts. We besluiten meteen dat we dat niet gezien hebben!! dat is alleen maar zonde van de mooie route, die we zeker niet hadden willen missen. We gaan meteen verder volgens de route die de navigatie aangeeft. We zijn inmiddels al een paar uur onderweg en komen dan op het volgende stuk wat weer veel klim heeft. We slingeren tussen Italië en Slovenië in. We rijden dan weer in Italie en voor je het weet weer in Slovenië. De Mio heeft het hier lastig. We hebben regelmatig ook de telefoon nodig. We staan ergen boven aan een klim en we hebben continu de gids nodig met de beschrijving. We moeten bijna om de tweehonderd meter afstappen. Het is bijna geen doen. Dan komt er een man op de fiets langs en die fiets eerst een stukje met Ar mee en helpt ons dan met de route. Het is een enthousiaste man die alle fietspaden in de omgeving kent. Hij snapt de keuze vande gids die wij hebben niet. Onnodig veel klimmen en je ziet al het moois wel van boven maar je kunt er beter doorheen rijden en de lagere route kiezen. Hij blijft wel een half uur alles uitleggen en vertellen en we hebben bijna moeite om van hem af te komen We volgen zijn optie: beter uit te puzzelen en en we ontwijken wat onnodige klimmen. We zijn inmiddels weer vlak bij de zee!!! En daar besluiten we ergens te overnachten We stoppen 20 km voor Triest , we hebben het allebei wel gezien voor vandaag. We komen in een klein plaatsje Duino, er zijn bijzonder weinig hotels en we treffen na wat zoeken een hele leuke Bed en Beakfast met weer een zwembadje. Het iis een erge mooie B&B en dat is genieten! We zijn hier al vroeg dus we liggen lekker bij het zwembad, we zwemmen wat en liggen heerlijk!! Ik wordt al twee dagen opgevreten door de muggen, dat is wel echt balen. Het worden geen gewone muggenbultjes maar zo ongeveer kleine schoteltjes en Ar heeft weer nergens last van. De enkele mug nie Ar weet te vinden laat een speldenprikje na. we gaan zo s avonds het dorpje in om wat te eten. Er is hier alleen een soort snackbar op een pleintje of een afhaal pizza gedoe. We zitten best wel gezellig maar het eten is niet echt lekker. Ik krijg een. plastic bestekset en Ar krijgt bij zijn pizza alleen een houten saté prikker. We ztten vlak aan zee en willen daar nog even kijken en iets drinken, maar we kunnen niet echt bij de zee komen. We gaan uiteindelijk terug naar de B&B en drinken daar nog een wijntje en krijgen daar nog wat kaas en brood bij. De muggen slaan weer genadeloos toké en inmiddels heb ik er weer vijf bij op mijn voeten. Ik wikkel me als een mummy met mijn benen in een trui van Ar en ik heb een jasje aan met de kraag omhoog. Het is wel een mooie avond om buiten te zitten.

Jos en Ria

hey Arjan en Jose, wat een belevenissen op jullie reis. Erg leuk te lezen, en wat stoer om al die zware klimmetjes te rijden. vooral voor jou Jose m'n petje af :-) geniet nog lekker van deze bijzondere reis. groetjes uit Heemskerk.

Mam en pap

Wat een reis hebben jullie ik zou nu maar een rust dag nemen het is hier ook snot heet geweest nu is het lekkerbek veel liefs doe rustig aan dikke kusssssssssss